Monday, January 6, 2014

インタビューShiftedの新しいアルバムとSource Directの影響について。By Todd L. Burns 20.11.2013 interview

20.11.2013 interview 


Shifted が突然テクノシーンに出てきたのは2011年、彼のリリースが出た後です。
それまでははエレクトリックミュージックシーンの他のジャンルで制作をしていました。彼はこのトランスフォーメーションについて、“誰かがこの何年もたった古いボトルを振って、蓋が突然飛び出した感じだといいます。

Luke Slater と Mote-Evolver が、彼にオファーを出し賛同し、後押しされフルアルバム、Crossed Pathsが昨年リリースされました。
スムースで、洗練されたテクノアルバム、それ以降Shiftedは輝いてますー騒々しさ―等をマインドに入れて。

彼はいろんなアイディアをいろいろな別名(Relay、Pacific Blue、delete_everything、Covered In Sand)を使い、またこれらをレコードにし、探究しています。
彼の新しいアルバムはDominick FernowのBed Of Nailsから今週発売されます。審美を結晶化し、ユニークな声にしました。
Shiftedはもうテクノを作らないのではと心配するけど、実は彼は今テクノのジャンルの中で彼自身のサウンドを洗練させているのです。


どうしてこのアルバムは初めてのShiftedのアルバムとは違うものとなったの?

初めのアルバムはとてもうまく出来た。特に最後。実はプロジェクトを始めてから6-9か月しかたってなかった。僕は2つのEPをMote-Evolverに仕上げて、そしたら彼がアルバムの話を持ってきた。僕は“本当? もちろん作るよ”って決めた。新しいものは時間がかからなかった。仕上がりには1週間から、6週間くらいだったね。たまにこういうことがある。

ほとんどの物はヘッドホンで仕上げたね。というのも僕はいろんな場所にいたから。僕はまだスタジオも持っていなかった。ほとんどが非常にlo-fiで、アンプロフェッショナルな状態で仕上がった。

これは確かに少しRawな感じがするね。

そうだね。僕は他のアーティストようにずっとスタジオにこもって、トラックを仕上げない。僕はすぐに退屈になって、すぐに完成させてしまう。

普通は20個のヴァージョンを作った後に初めのヴァージョンに戻る。ヴァージョン1がいつもすごく良い出来上がりだ。製作には今はソフトウェアーを優先につかっている。それでも制作しながら、なるべくソフトウェアだけで作ったようなサウンドではないようになるよう努力した。
すべてのミックスをギターアンプシュミレーターにつけたりなどして少し、温かい少し混乱した感じのサウンドを作る。そしてトップエンドの光沢のある部分を取り除く。初めのアルバムでは、このハイファイサウンドはあったね。これはまさに違うルートだ。

このテクノとノイズに接着点があって、もし君が尋ねるなら、初めのアルバムは僕にとってテクノだし、この2枚目はノイズっぽいね。

でもやはりこれはテクノアルバムだね。テクノのエレメントもあるしね。でも僕はノイズテクノをセットしたとは言わないね。そういった作品は今はもう多くあるからね。僕を引き付けるハードテクノも、何となく、僕には違うかなっと思う。僕を魅了するものではない。事実、僕は新鮮でないなとすぐ思ってしまう。

君はどこかに向かっている感じだね?

僕は実際、テクノがとてもハードになった時から静かになった時まで、このシーンに長くいた。

君は音楽を書く経験を持っているよね。じゃあこれからどういうことを学んでいきたいと思っている?

僕が始めたときは、それはすべてテンプレートによるものだったと思う。16バーで、そしてこれが始まった。人々が、音楽を書くためにやってくる夢中になったり、挫折したり。それは彼らにとっ時々難しっかたりね。ループでベストなことは何もしないことだ。僕はこの基本に返った形に夢中だ。僕はサウンドの中に広がるものをもっと印象つけるように模索する。僕はループは永遠に続くというアイディアが好きだ。君をもっともっと引き込む。そして、もっと小さなニュアンスをもっと聞く程に聞き分けることができる。

多くの僕の友人はそれを聴くと、よく理解できない。彼らは、ちょっと困って聞くね。“オッケーで?これはこれからどこかに行くの?”

そして僕は答える。“どこにも行かない”。そしてそれがポイントだ。

ゃあ、君はそこに座って、ループの部分を長時間きいているの?

そうだね。もし君が僕のアレンジメントをストレッチしてみたら、時々、長く黒くなって長い間何も起こらないものを見つけることができると思う。僕はそれが好きなんだ。

僕はそういった小さな満足を手に入れて、それをいろんなところに付ける。そしてプロセスさせ、それらを纏め、すべて足したものよりも多くのサウンドになるよう仕上げ、トラックのパートにする。



じゃあ、どうしてアルバムは[HYPERLINK Dominick Fernow’s のBed Of Nailsなの?

僕たちはベルリンであって、彼にアルバムを演奏したんだ。そしたら、彼が“Bed of Nailsからリリースしたら”って。僕は本当に彼のレーベルが好きだしね。

テクノだけのレーベルでないところが好きだ。とてもエッジだしね。そして音字アーティストばかりではない。僕と同じ所にいるアーティストだけでない。少し外に出ていくのはいいことだよ。それでも、自分の好きなものをできる。また少し違ったオーディアンスに聞いてもらえるという事と、ちょっと違った感じでプレゼントされるとういうのはいいね。

Bed of Nails は特徴的なエッジなテクノを持っている。でももし君たちが、他のレコード、例えば、AlberichのBronze Ageを聞いてみると。これは素晴らしいテクノだけど、彼はテクノの基礎知識は全くないーこういうことが僕をちょっと興奮させる。

同じバックグランドからくるとやはり少し。。。。分かるよね。僕はこういったものを90年に聞いてなかった。これはたぶんだけど、だからShiftedのプロジェクトはうまくいったのかなっと思う。なぜなら、僕は少しテクノから離れたところから来たから。


じゃあもしこのプロジェクトがうけた影響をピンポイントアウト出来たら、前に言っていたChain Reaction、the Birmingham techno sound、Surgeon, Regisなど)とMika Vainio –特にPhilus projectがいいね。他のアーティストでここで触れておく必要があるのはあと誰だろ。

そうだね、間違いなく初めに僕の目にとまったエレクトロニックレコードはドラム&ベースだね。違うとは言えない。僕は15歳だった。Photek、 Hidden Agendaは凄かったしとても関心を持っていた。それらのサウンドをなんとか努力し、僕の制作に注入出来るといいなと思うけど。僕は彼らはレコードの持っているテクスチャーが好きだ。
それらは剝ぎとられた粗いところがあって、彼らはそこにフォーカスしていた。僕はどうしてか分からないけど、僕はすごく引き付けられた。まあこれが僕が実際にエレクトロニックミュージックに恋に落ちた時の話だ。
僕はその道に長い間29歳になるまでついてきた。その時から、僕はテクノを座って書きだした。
そうだ、僕はずっとテクノの周りの者に夢中だった。例えば、Drexciya。僕は一時期本当にDrexciyaに夢中になった、まあ今もだけど。僕はDrexciyaのものを(超高級品を除いては、すべて集めたね。
僕はこれらを聴きながらドラム&ベースをそのころ描いていたね。

 [Mathew Jonson’s] Marionette”を始めて聴きながら敗北を感じていた。


その時、僕はドラム&ベースがこれからどこに向かうのか絶望を感じ始めていた。ダブステップにはあまり密接な感情を持ってなかったから、聞いていなかった。今は幾つかの物は聴いたりもできるし、価値も分かる。でもそれは僕が本当い作りたいものとは違っていた。Chain Reaction records、 Maurizio、Basic Channelなんかは聞くけど。

初めてテクノを聴きだしたときはold Downwardsのものだった。Mathew Jonsonは興味深いね。なぜなら彼は明らかに完全なプロデューサーだ。彼はいわゆる系統に属していない。レコードを作るたびに、僕はいつも、きっとこれは詐欺だ。誰も買わないのを一番に発見したりすると思ってしまう。
でも彼は違う。彼のサウンドを聴くと、それらのサウンドはこの地球上の物を思えない。エピックでちょっとトランシー感じで、でも決して安物になりえない。
僕にはクリックしたね。

その頃ドラム&ベースを書いていた僕のスタジオパートナーがロンドンに引っ越した。そして僕はもっと多くの自分の啓発の時間を手に入れた。

僕のパートナーはもっと実践型だった。彼は本当にミュージカルで僕はいつも自分を少しバカだなと感じてた。どう言うんだっけ。“incapable”(無能)。彼はいつも頭の中に、弦のストラクチャーとかがイメージとしてあった。僕はそういったものがなかった。なぜなら、僕は音楽的に教育されてなかったから。
スタジオに座って、もっと時間が出来たとき、僕は自分のプロデューサーとしてのアイデンティティを発見した。そして、僕はその少しみっともないテクノのレコードを作り出した。とても長い間、セットのストラクチャーなどの基本的な間違いをしていた。

そのポイントでは僕はMika Vainioなんかも聞いたことがなかった。その時には気がつかなかった。フィードバックの壁がレコードに成生ることに。
そのような試みは僕にとって難しかった。でも僕は座って、音楽作っていた。突然、まるで、誰かが古いワインボトルを振って開けたように、蓋が取れた。そしてそれから僕はもっといろんなものを早く作れるようになった。

そのころ、Mote-Evolverの Heidi にであったんだよね。

僕は偶然、ロンドンのどこかで彼女に会って、彼女がMote-Evolverと仕事をしていたことを知った。僕はそのレーベルをその頃既に聞いていた。

“僕は今50のテクノのチューンを持っていて、まだ誰も聞いていないんだけど。君に送ってもいいかな?”って聞いたんだ。

そしてすべてのトラックを彼らに渡し、Luke [Slater]が、次の週に連絡をくれて、初めてのEPを作る話になった。それからは、早かったね。バンバンバンと、とてもうまくいった。
前まではずっと、今迄の生活にうまくサヨナラを言えた。正直言って少し憂鬱な感じが長く続いたね。ドラム&ベースシーンはもうそういったターニングポイントにあった。僕はわざと嫌いな音楽を大音量で演奏したりね。ちょっとすべてから隔離された感じがした。
でも、とてもナチュラルなターニングポイントだったね。その頃僕のパーソナルライフも変わった。長期間のガールフレンドとも別れて、僕の多くの友人もどこかに引っ越していったり。彼らが結婚しまた、子供ができたりと。。。

テクノは君のベイビーだし結婚だよ。次はどうなったの?

テクニカルなビューから見るとコンピューターを6カ月以内に卒業したいね。今もっと、機材に目が向いている。もうすぐそのきっかけをつくる。そして、僕の制作がもっと興味深い方向に行けると期待してる。
でも次はといわれるとちょっと難しいね。やはり始まらないと何とも言えないからね。今から数ヶ月間一生懸命制作をする、そして後3か月は何もしない。いろんなところに座って、いろんなんことを考えたり、もしかして自分は間違ったチョイスをしたのか、不思議がったりね。

Sighaとは同質のスピリットがあったみたいだけど。君たちは“A Model Authority“というプロジェクトをするんだって?

ニュープロジェクトといったけど、僕はそんなにハードなテクノに夢中でない。でもこれは、ちょっと残忍なハードテクノレコードだ。違いは僕が思うに、これは秘密の(悪だくみを秘めた)もので、巧妙な処理がなされている。
ただ単にハンマーでガンガン行くテクノのではない。それらはハードテクノであるけど、とても退屈だしね。
反対に僕がBritish Murder Boysのレコードを始めて聞いたとき感じた事−それはただのはバンギングレコードではなかった。

声明だったね。僕は声明が何か良くわかない。でもそれ声明だった。それが違いだ。



Interview: Shifted on his new album and the influence of Source Direct
By Todd L. Burns  20.11.2013 interview 

Shifted burst onto the techno scene in 2011 with a raft of releases. Formerly producing electronic music in another genre, he regards the transformation as if “someone had shaken up this bottle for a few years and then the lid came off.

 Luke Slater and Mote-Evolver offered their stamp of approval with a full-length last year called Crossed Paths. A smooth and polished techno album, ever since it’s become clear that Shifted has even grittier – and noisier – things in mind. He’s explored these ideas through his many aliases and imprints, but with his new album appearing on Dominick Fernow’s Bed Of Nails imprint this week, the aesthetic has crystallized into a unique voice. It no longer feels like Shifted is trying to make techno – he’s cultivating his own sound within the genre.

In broad strokes, what makes this album different from the first one under the Shifted name?
The first one worked out quite well in the end, but it was certainly premature for me to do. I’d only started the project about, maybe six or nine months before I got asked to do it. I’d done a couple of 12-inches for Mote-Evolver and he just threw the idea at me. I was, like, “Fuck it, why not?” This new one took no time at all. I completed it within about a month to six weeks, something like that. A lot of it was done in headphones because I was in between places, and I didn’t have my studio over from the UK yet. The majority of it was done in a very lo-fi, unprofessional manner.

I do think this one has a much rawer quality.

Yeah. I’ve never been someone that’s been able to spend ages over tracks, mainly because I get so bored and I end up ruining things very quickly. Usually, I’ll go back to version one when I’m on version 20, and version one is far, far better. This was done predominantly using software. I was doing things to make it sound like it wasn’t though. I’d run the entire mix through a guitar amp simulator, and stuff like that, to give it this warm fucked-up sound. Take a lot of the top-end sheen off things, which the first album, certainly, had this quite hi-fi sound to it. This is completely the other route.

If you want to say that there’s this joining, right now, of techno and noise, the first album, to me, was a techno album, and this one’s noisier.

I’ve been involved with scenes before when it’s all gone hard, and that’s been the death of it.
Yeah. I still think it’s very much a techno album. It’s definitely got an element of that to it, but I wouldn’t say I set out to make a “noise techno” record. There’s way too much of that at the moment. As well as this hard techno thing which, somehow, I’ve been banded in with, although I’ve never seen myself like that at all. It’s not really something that I find interesting at all. In fact, I think it got stale almost immediately.

It seemed obvious from the get-go: Where is this all heading?

Yeah. I’ve been involved with scenes before when it’s all gone hard, and that’s been the death of it.

Now that you’ve had an experience of writing this music, what are the things that you feel took time to learn?

I think, certainly when I started out, it was all about this kind of template. 16 bars, then this happens. 16 bars, then this happens. When people are coming from that approach to writing music, it’s difficult to let go and accept the fact that, sometimes, the best thing to do with a loop is do nothing at all. I’m very much into this stripped back approach to things. I try to find ways to make it sound like there’s more going on than there actually is. I like the idea that these loops perpetually repeat and suck you in more and more, and you pick up on more of these little nuances the more you listen to something. For a lot of my friends, they listen to that and they can’t get their heads around it. They’re just, like, “OK, so when’s it going to do something?” And I say, “Well, it’s not.” And that’s the point. It’s about having the balls to let go, and let it do its fucking thing.

Do you sit around and let that loop play for a long time?

Yeah. If you look at my arrangements when they’re stretched, tracked out in Ableton or whatever, then sometimes it’s just a long block with nothing really happening at all. I like that. I get my satisfaction from the little things that I place in around it and the processing of the stuff to make it more than the sum of its parts.

How did the album end up on [ Dominick Fernow’s] Bed Of Nails?

I caught up with him when he was in Berlin, and I played the album to him. He immediately said, “Why don’t we do it on Bed of Nails?” I really liked the label. I liked the fact that it isn’t just a techno label. It’s got an edge to it. It’s not the same bunch of artists that are in the same kind of pool as me. It’s nice to be a little bit out there, but still be able to do what you do and have it, maybe, appreciated by a slightly different audience and presented in a slightly different way.
Bed of Nails has got this very techno edge to it. But if you listen to another record on there like the one Alberich did as  Bronze Age, it’s this fantastic techno record written by someone who has no grounding in techno at all which is what makes it exciting to me. Coming from a similar background, being a bit of a… You know, I wasn’t listening to this stuff in the ’90s. Which I think and hope is maybe the reason why this whole Shifted project has done better than it probably should have done – because it’s written by someone that is slightly out of it.

So if you pinpoint influences for this project, in the past you’ve mentioned  Chain Reaction, the Birmingham techno sound  Surgeon, Regis, etc.) and Mika Vainio – especially his Philus project. Are there any other names worth mentioning?

Definitely the first electronic records that caught my attention were drum & bass records. I can’t deny that at all. For me, when I was 15 years old,   Photek, Hidden Agenda were the shit as far as I was concerned. I hope that I try and inject some of that into what I do now. I like the texture of those records. They’re stripped back, they’re grainy, and they have this focus to them. I don’t know why it is that I gravitated to that so much, but that was how I fell in love with electronic music really. I followed that path for a long time until I was 29 years old. That’s when I actually started sitting down and writing techno.

It’s definitely a little bit of an older age to sit down and start writing techno.

Yeah. I’ve always been into stuff [around techno]. Like  Drexciya. I got really into Drexciya at one point, and still am now. I think I’ve collected everything that they’ve done apart from the hideously expensive stuff. I was listening to that stuff at the same time that I was still writing drum & bass. I remember hearing [Mathew Jonson’s] " Marionette” for the first time and just losing my shit. At around that point I was starting to become very disillusioned with where drum & bass was going. I didn’t feel any affinity with the dubstep stuff that I’d been hearing either. I didn’t get it. Now I can listen to some of it. I appreciate it, but it was never something that I would want to make myself. I’d listened to Chain Reaction records, Maurizio, Basic Channel, stuff like that. The first things that you come across when you start getting into techno, maybe some old Downwards.

Mathew Jonson is an interesting one, because he’s obviously quite a producer. He doesn’t seem to fit into that lineage you’re talking about.

Every record I do, I expect it to be the one where I get found out it’s just a fraud, and no one’s ever going to buy anything again.
No, he doesn’t at all. When I heard his stuff, it sounded like nothing else on the planet to me. These epic, very trance-y things, but still nothing remotely cheesy about it. It clicked with me. Around the same time my studio partner that I was writing drum & bass with moved to London, and I had more time to myself to develop what I wanted to do. He was always more of a hands-on guy. He was really musical, and I always felt a little bit stupid. There are ways to say it. Like, incapable. He had his head around chord structure and stuff that I didn’t have the first clue about because I’d never been musically trained.
When I had more time to sit in the studio on my own and discover my own identity as a producer, I started making these terrible techno records. For a long time. Making all the mistakes by creating things in these set structures that I thought had to exist. At that time, I’d never heard of Mika Vainio or whatever. I didn’t realize that music could be just a wall of feedback on a record. I found it difficult to experiment in that way. But when I started sitting on my own and making music, it was like someone had shaken up this bottle for a few years and then the lid came off. I wrote so much stuff so quickly.

Around this time you met Heidi at Mote-Evolver.
Yeah. I bumped into her somewhere in London and learned that she was working at Mote-Evolver. I’d been listening to the label already and said, “Well, I’ve got about 50 techno tunes sitting there that I haven’t played to anyone at all. Would you mind if I sent you some stuff?” I gave them all these tracks and Luke [Slater] got in contact the next week about doing the first EP. After that, it was bam, bam, bam, bam, bam. It worked nicely.
Before long, I was able to say goodbye to my previous existence, which had been… it’d been depressing me for a long time to be honest. The state of the drum & bass scene had got to a point where I was turning up and playing records that I didn’t like. I started to feel very segregated from everything. So, yeah, it was a natural turning point for me. Around the same time, everything in my personal life changed as well. I split up with a long-term girlfriend, all of my friends were moving away or they were having children and getting married…

Techno became your baby, your marriage. Where to next?
When I first listened to a British Murder Boys record, it wasn’t just a hard banging record. It was a fucking statement.
From a technical point of view, I want to ditch the computer within a few months. I’ve got my eye on a lot more equipment at the moment and I’m about to pull the trigger on it. I’m hoping that that will lead onto some interesting things without me really having to think about it. It’s difficult to say where next, though, because you don’t really know until it happens. I tend to work a lot for a few months and then I’ll spend the next three months doing absolutely nothing at all, sitting around thinking about things and wondering if I’ve made some horrible choices. Every record I do, I expect it to be the one where I get found out it’s just a fraud, and no one’s ever going to buy anything again.

You seem to have found a kindred spirit with Sigha. You’re doing a new project with him called   A Model Authority, right?

Yeah, the new project, having said that I’m not into hard techno, is a very brutal hard techno record. The difference I guess is that I like to have something clandestine underneath that you won’t pick up on at first, but it has some finesse. It isn’t just hammering it out. Which is what I find very boring about a lot of the hard techno records that are around at the moment. In the opposite way, when I first listened to a  British Murder Boys record, it wasn’t just a hard banging record. It was a fucking statement. I wouldn’t even really know what the statement was, but it was a statement. That’s the difference.

Photos: Ndilyo Nimindé












No comments:

Post a Comment